آشنایی با اصول ایمنی تعمير ، تخلیه و لایروبی چاه فاضلاب

تعمیر چاه فاضلاب

تعمیر چاه فاضلاب ، اهمیت بسیار بالایی دارد و زمانی انجام می گیرد كه چاه شما ( چاه قدیمی و یا جدید) ریزش كرده و دیواره های آن از بین رفته است لذا اگر کار تعمیر چاه فاضلاب به خوبی و اصولی انجام نگیرد، علی رغم اینكه شما هزینه ی زیادی كردید چاه شما خیلی سریع پر خواهد شد.

خریدن یك خانه ی قدیمی و یا چند سال ساخت ، حالا می خواهد این خانه ویلایی باشد ویا آپارتمانی ، درست مانند خرید یك ماشین دست دوم است .

شما زمانی كه ماشینی را خرید می كنید ، اولین كاری كه می كنید ، مراجعه به یك مكانیك است و اولین سفارشی كه به آقای تعمیر كار می گویید این است كه بی زحمت چرخ ها و ترمز ماشین رو بررسی كنید!. چرا كه تقریبا شمامی توانید موتور ماشین را از ظاهر آن متوجه شوید كه خوب است یا نه ولی با دیدن چرخ ماشین نمی توان تشخیص داد كه آیا ]رخ ها گریس دارد و یا ترمز ها لنت دارند.

خب !حالا منظور شما چیه ؟  بله درست حدس زدید منظور این است كه وقتی ما خانه ای را می خریم از ظاهر خانه می توان متوجه ی ایراداتی شد ولی چیزی كه پیدا نیست و مانند یك هندوانه ی در بسته می باشد ، چاه ساختمان است . بله چاه ؛

لذا شما پس از خرید خانه اولین كاری كه می كنید پرسیدن و پیدا كردن محل چاه می باشد . باید بلافاصله درب چاه را برداشته و آن را بررسی كنید كه سالم است یا خیر؟ ، پر شده است یا نه ؟و یا نیاز به تعمیر چاه فاضلاب و یا تخلیه چاه فاضلاب دارد یا خیر؟

تعمیر چاه فاضلاب

انواع چاه ها

همان طور كه گفتیم پیدا كردن چاه و بررسی آن از نظر این كه چاه پر شده و یا ریزش كرده و یا نیاز به تعمیر چاه فاضلاب است یا خیر خیلی اهمیت دارد.

حتما مطالعه کنید
آسیب های بازكردن گرفتگی لوله با اسید

اگر ما به این نكته توجه نكنیم ممكن است پس از مدت كوتاهی چاه پر شود و یا ممكن است چاه در حال ریزش باشد ولی ما نمی بینیم و این ریزش از داخل زمین به سمت دیوارها و یا فونداسیون و پی ساختمان پیشروی می كند و ناگهان قسمتی از ساختمان نشست می كند و یا تخریب می شود كه اگر دعا كنیم كسی آسیب نبیند، اما خسارات  مادی زیادی وارد می شود و بعضا ممكن است این خسارات جبران نا پذیر باشد و دیگر آن ساختمان قابل تعمیر و باز سازی نباشد.

حالا ما در این قسمت می خواهیم انواع چاه هایی را كه در یك  ساختمان مسكونی حفر می شود را بیان كنیم و شما كاربرد آن ها را بدانید:

چاه جذبی

چاه های جذبی همان طور كه از اسم آن پیدا است برای جمع آوری آب باران و آب های سطحی ، مثل آب باران پشت بام ها ،حیاط و … و آبی كه در حیاط ، و پاركینگ برای شستشو استفاده می كنیم حفر می شوند . به این معنی كه این آب ها از طریق لوله های فاضلاب به سمت این چاه ها هدایت شده و از آن جا به داخل چاه می ریزد . سپس درون چاه از طریق خاك جذب زمین می شود و دوباره به چرخه ی آب های زیر زمینی بر می گردد.

میزان جذب این آب ها ، بستگی به نوع خاك آن منطقه دارد بعضی مناطق خاك آن ها شنی و بعضی رسی می باشد.و هر چقدر شن آن بیشتر باشد جذب آب بیشتر و سریعتر خواهد بود.

چاه فاضلاب

چاه دیگری كه در ساختمان ها حفر می شود ، چاه فاضلاب نام دارد و همانطور كه از اسم آن پیدا ست ، مخصوص جمع آوری آب فاضلاب ساختمان می باشد. وقتی كه شما از حمام و یا سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه استفاده می كنید آب های حاصل از آن ها از طریق لوله های فاضلاب به سمت این چاه ها هدایت می شود .

حتما مطالعه کنید
تمیز کردن شیر آلات منزل

وقتی كه فاضلاب ها درون چاه می ریزد ، مواد جامد آن ته نشین می شود و آب در روی آن قرار می گیرد و كم كم از طریق دیواره ها جذب می گردد، اما نكته ای كه هست این كه، مواد جامد كه ته نشین می گردد باعث می شود كه منافذ خاك كور شود و بر اثر گذشت زمان جذب آب كم شود و هر چقدر خاك آن منطقه رسی تر باشد چاه زودتر پر می شود .

البته در خانه های قدیمی به خاطرحرمتی كه برای مواد غذایی قائل بودند آب آشپز خانه به چاه جذبی هدایت می شد و یا یك چاه جدا برای آن حفر می كردند.

 

چاه فاضلاب

علائم پر شدن چاه فاضلاب

بالا زدن آب از كفشور طبقه اول : یكی از علامت های پر شدن چاه فاضلاب می تواند بالا زدن آب از كف آشپزخانه  ، حمام و یا توالت در اولین طبقه باشد. البته این مورد می تواند علامت گرفتگی لوله نیز باشد كه بررسی و تشخیص آن توسط شركت های لوله بازكن انجام می شود.

بیرون زدن نم و آب از دریچه ی بازدید پارکینگ : در انتهای لوله كشی فاضلاب ها در پاركینگ و انباری ها یك دریجه روی دیوار قرار دارد كه به محض دیدن نم و آب از این دریچه باید با شركت های مربوطه تماس بگیرید تا قبل از رسیدن این گرفتگی به طبقه ی اول ، لوله ها باز شود و مشكل برطرف شود.

دیدن نم و رطوبت و یا نشست زمین دركف یك قسمت از پاركینگ ویا زیر زمین : این نیز علامت پر شدن چاه می باشد.

پیدا كردن محل چاه فاضلاب

بلافاصله بعد از دیدن این علائم شما باید با شركت های تخلیه ی چاه تماس بگیرید ، چرا كه پیدا كردن چاه یك كار تخصصی است كه توسط این شركت ها مشخص می شود.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با نحوه ی لایروبی سپتیك تانك و سیستم عملکرد و کارایی آن

 

تخلیه و لایروبی و تعمیر چاه فاضلاب

وقتی كه درب چاه برداشته شد ، تخلیه چاه توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود و وقتی كه آب چاه تخلیه شد نوبت به مواد ته نشیبن شده می رسد . در این موقع مشخص می شود كه آیا چاه سالم است و یا ریزش كرده كه در هر صورت عمل لایروبی باید انجام شود در غیر این صورت خیلی سریع چاه شما مجدد پر می شود.و اگر نیاز به تعمیر چاه فاضلاب باشد این کار هم انجام میشود.

 

تخلیه و لایروبی چاه فاضلاب

تعمیر چاه فاضلاب

چاه ها ممكن است بر اثر سست بودن خاك آن، ریزش كرده باشد و یا بر اثر نداشتن گلدانی و یا اصولی اجرا نشدن آن ، چاه شما از قسمت بالا ی طوقه ی چاه ریزش كرده باشد . نیاز به تعمیر چاه فاضلاب باشد. كه در هر صورت باید بازسازی و مقاوم سازی انجام شود.

ابتدا مقنی ( مقنی به كسانی كه چاه را حفر می كنند و كارهای تعمیری آن را انجام می دهند ، گفته می شود ) باید تمام خاك ها و گل و لای موجود در چاه را به بیرون منتقل كند. پس از تمیز شدن چاه كه شامل میله ی چاه و انباری می شود باید عملیات كول گذاری انجام گیرد. كول گذاری باید از انباری چاه شروع شود و تا انتهای میله ی چاه فاضلاب ادامه پیدا كند.

 

تقریبا یكی دو مترمانده به سطح زمین باید عملیات طوفه چینی با آجر صورت بگیرد. سپس روی طوفه یك عدد گلدانی ( در زمان قدیم گلدان ها از جنس سفال بود اما الان پلاستیكی شده است ) گذاشته می شود .

گلدانی ها همان طور كه از اسم آن پیداست شبیه گلدان بزرگ است كه انتهای آن سوراخ است . وقتی كه گلدان در جای خود قرار گرفت ، لوله فاضلاب باید تا وسط آن بیاید و خروجی آن دقیقا رو به روی سوراخ ته گلدانی باشد. سپس آب فاضلاب از ته گلدانی به آرامی خارج شده و به چاه میریزد.پس از این كار درب چاه محكم بسته می شود و چاه آماده ی بهره برداری می گردد.

پیشنهاد ما به شما

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان همان طور كه می دانید و یا شنیدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button