رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر یکی از بهترین روشهای لوله بازکنی می باشد. گرفتگی لوله های فاضلاب یكی از بزرگترین مشكلاتی است كه ممكن برای شما در مورد  سیستم تاسیسات منزل به وجود بیاید .  تاسیسات یك ساختمان شامل برق ، لوله كشی سرد و گرم و فاضلاب می باشد. پس فاضلاب بخشی از تاسیسات ساختمان است . البته تمام قسمت ها در نوع خود مهم هستند . اگر سیستم برق مشكل داشته باشد موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری به وسایل منزل می شود یا اگر لوله كشی سرد و گرم ایراد داشته باشد شما دچار مشكل فراوان و تحمل سختی زیادی می شوید .

اما از همه مهمتر سیستم فاضلاب می باشد. چرا كه به هر دلیلی دچار مشكل شود ، ضمن مختل شدن روند عادی زندگی باعث به وجود آوردن آلودگی های فراوانی می شود . بهتر است قبل از توضیح درباره ی استفاده از فنر برای رفع گرفتگی فاضلاب ، مقدمه ای داشته باشیم بر انواع و دلایل گرفتگی این لوله ها :

 

بر طرف كردن گرفتگی لوله ی فاضلاب با فنر

انواع گرفتگی لوله های فاضلاب

لوله های فاضلاب به دلایل مختلفی دچار گرفتگی می شوند كه در زیر به چند مورد از آنها می پردازیم :

1– گرفتگی لوله  فاضلاب با پرز و مو

به نظر نمی آید اما شما در طول روز بارها و بارها مقداری پرز و مو را داخل سیستم فاضلاب می كنید . می پرسید چطور ؟ در داخل حمام پر واضح است كه هر چقدر مراقبت كنیم و از توری مناسب برای در لوله ی فاضلاب استفاده كنیم ، باز هم موهای فراوانی را راهی لوله می كنیم. در آشپز خانه نیز با شستن ظروف و دستمال های تمیز كننده ی سطوح و… پرز های زیادی وارد سیفون می شوند.

حتما مطالعه کنید
چرا بعد از هواگیری شوفاژ گرم نمیشود؟

2- گرفتگی با مواد چربی 

پس از شستن ظروف غذا مقدار زیادی مواد چربی را روانه ی لوله ی فاضلاب می كنیم و در آن جا پس از سرد شدن سفت شده و موجب می شود لوله ی شما به آرامی دچار گرفتگی شود.

3- گرفتگی با ته مانده و خرده ی مواد غذایی و تفاله ی چای

معمولا ما به دانه های برنجی كه در بشقاب مانده و یا مواد غذایی دیگر توجه نمی كنیم و در تمیزی ظروف قبل از شستشو سستی می كنیم ، تفاله چای را از درون قوری به داخل سینك می ریزیم واز آنجا شروع به جمع كردن آن ها می كنیم لذاخواسته و یا نا خواسته آنها به درون سیفون رفته و به آرامی به جداره ی لوله ها و یا در ته سیفون جا خوش كرده وبه مرور موجب گرفتگی می شود.

4- گرفتگی با اشیاء خارجی

با افتادن یك جسم خارجی مثل اسباب بازی كودك شما در داخل توالت ، افتادن اشیاء ریز در داخل سیفون آشپزخانه ، ریختن برگ درختان  در داخل كفشور حیاط و یا پشت بام و… باعث شود كه لوله ی فاضلاب شما بگیرد.

 

5 – گرفتگی با سیمان ، گچ و قیر

در هنگام ساخت و یا بازسازی ساختمان ممكن است بر اثر سهل انگاری ،  سیمان و گچ و دیگر مصالح ساختمانی ، به داخل لوله ها رفته و موجب گرفتگی آنها شود، كه این گرفتگی بدترین نوع آن است و چه بسا ممكن است در موارد خاص باعث شود كه دیوارها وكف تخریب شده و لوله ی فاضلاب تعویض گردد تا این مشكل برطرف شود.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با نحوه ی لایروبی سپتیك تانك و سیستم عملکرد و کارایی آن

راه های رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر و دیگر روش ها

زمانی كه لوله های شما بگیرد راه هایی هم برای رفع آن وجود دارد كه ما به برخی از این راه ها اشاره می كنیم.

– رفع گرفتگی با آب جوش : اگر گرفتگی شدید نباشد و یا نیمه گرفته باشد شما می توانید با ریختن آب داغ به مقدار زیاد در لوله ها ی فاضلاب ،  با عث نرم شدن مواد و چربی ها شده و گرفتگی را برطرف كنید.

– استفاده از تلمبه ی دستی : تلمبه ی دستی یكی از بهترین و سالم ترین این راه ها می تواند باشد.

– استفاده از چنكگ و مفتول : شما می توانید سر یك سیم مفتولی را خم كنید و یا از یك چنگك استفاده كرده و به وسیله ی آنها مواد موجود در لوله ی فاضلاب را بیرون بكشید.

– مخلوط سركه و نمك : با مخلوط كردن این دو تركیبی به دست می آید كه با ریختن آن در داخل لوله باعث می شوید كه چربی ها و مواد داخل لوله نرم شود .

– باز كردن سیفون آشپزخانه : خیلی از اوقات شما می توانید با باز كردن سیفون و تمیز كاری آن گرفتگی را برطرف كنید.

– استفاده از جوش شیرین و اسیدها : استفاده از اسید ها شاید بتواند یك راه حل سریع باشد اما به دلیل قوی بودن آنها ، ضرر های آن از منفعتش بیشتر است. چون باعث خرابی و خوردگی لوله های فاضلاب می شود.

 

راه های رفع گرفتگی لوله ها ی فاضلاب

راهای حل کردن گرفتگی لوله ی فاضلاب با فنر

 فنر ها با توجه به عملكرد آنها می تواند راه حل مناسبی برای رفع گرفتگی لوله ی فاضلاب باشد.فنر ها دو نوع هستند:

حتما مطالعه کنید
آسیب های بازكردن گرفتگی لوله با اسید

1- رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر لوله بازكن خانگی

فنر های لوله بازكن خانگی را می توانید از فروشگاه های لوازم بهداشتی ساختمانی و … تهیه كنید . این فنرها از جنس فولاد ضد زنگ و بسیار انعطاف پذیر ساخته شده تا بتواند به راحتی به داخل لوله برود و به جرم وگرفتگی فشار بیاورد بدون اینكه به لوله آسیب برسد. این فنر به یك دسته كه حالت میل لنگی می باشد وصل است و زمانی كه برای رفع گرفتگی لوله ی فاضلاب با فنر خانگی استفاده می كنید باید موارد زیر را رعایت كنید :

بر طرف كردن گرفتگی لوله ی فاضلاب با فنر

 

– ابتدا محل اطراف گرفتگی را از اشیاء و لوازم اضافی خالی كنید.

– سپس به آرامی فنر را داخل لوله كرده و به مرور فشار را زیاد كنید تا فنر به داخل لوله برود.

– پس از آنكه به گرفتگی رسیدید با چرخاندن دسته و فشار هم زمان به فنر ، گرفتگی را خرد كنید و در آن نفوذ كنید .

– در این مرحله شما اگر احساس كردید كه فنر دیگر به داخل نمی رود و گیر كرده ، بهتر است كه به آرامی فنر را در آورید و به بیرون بكشید .كه با این كار، شما مقداری از جرم و رسوبات را به بیرون می آورید.

– مجددا فنر را داخل كرده و مراحل فوق را تكرار كنید . این مراحل آنقدر تكرار شود تا گرفتگی برطرف گردد.

2-رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر برقی

اگر به دلایل مختلفی شما نتوانستید گرفتگی لوله ی فاضلاب را با فنر خانگی برطرف كنید ، راه حل ، در استفاده از فنر برقی است . استفاده از فنر برقی كار افراد معمولی  نیست و احتیاج به دستگاههای مخصوص و تجربه ی افراد متخصص  دارد .

كلام آخر

 لذا در گرفتگی های سخت ، اصرار بر باز كردن لوله های فاضلاب را نداشته باشید ، چون ممكن است این كار شما آسیب های جبران ناپذیری به لوله های فاضلاب وارد كند و هزینه های بالا و یا حتی تخریب محل را به شما تحمیل كند.

كلام آخر اینكه هر كاری راه حل خود را داشته و نیاز به افراد و یا ابزار مخصوص به خود را دارد . لذا در این مورد حساس ، یعنی رفع گرفتگی لوله ی فاضلاب با فنر، به هیچ وجه نباید عجله كرده و سر خود عمل كنیم تا باعث آسیب رساندن به لوله ها نشویم .

پیشنهاد ما به شما

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان همان طور كه می دانید و یا شنیدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button