انواع لوله پلی اتیلن و كاربرد آن درصنعت لوله كشی و ساختمان سازی

لوله پلی اتیلن

شرکت تاسیساتی و فنی دکتر لوله فعال در زمینه لوله بازکنی فوری و شبانه روزی در تمام مناطق تهران شما را به خواندن این مقاله دعوت می کند.

در گذشته در صنعت آبرسانی ، فاضلاب ، صنعت نفت وگاز و… جهت انتقال آب وسیالات گوناگون از لوله های فلزی ( گالوانیزه و چدن و…) استفاده می شد . همجنین در انتقال فاضلاب از كانال های بتنی نیز استفاده می گردید. اما با پیشرفت علم و تكنولوژی و معایب و هزینه های بالایی كه استفاده از لوله های فلزی داشت كم كم استفاده از لوله های پلاستیكی و به طور ویژه در 40- 50 سال گذشته استفاده از لوله پلی اتیلن ، به دلیل مزایای بالایی كه دارد، رواج بسیار بالایی پیدا كرده است .

به خاطر مزایای بسیار بالای لوله پلی اتیلن ، تقریبا در همه ی صنایعی كه به نوعی وابسته به لوله كشی و انتقال سیالات هستند كاربرد دارد و از جمله ی این صنایع می توان به صنعت كشاورزی ، صنعت نفت و گاز ، صنعت ساختمان ، صنایع دریایی ، و صنعت هایی همچون برق و مخابرات نیز اشاره كرد.در صنعت برق و مخابرات از نوع لوله پلی اتیلن كم فشار و معمولی برای پوشش كابل های برق و مخابراتی استفاده می گردد.

 

انواع لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن از خانواده ی پلیمر ها هستند . پلیمرهای گرمانرم ( ترمو پلاستیك ها ) كه از نظر مصرف ، پر مصرف ترین نوع پلاستیك در دنیا می باشد.

اندازه و سایز های پلی اتیلن ها

لوله پلی اتیلن با توجه به فاكتور هایی مانند استفاده در صنایع مختلف ، نوع سیالاتی كه در آنها جریان دارد ، فشار سیالات ، مواد تشكیل دهنده ی سیالات ، روی زمین استفاده گردد و یا مدفون شوند و…  در سایزها و مقاومت های مختلفی ساخته می شوند .

حتما مطالعه کنید
باز کردن لوله فاضلاب

معمولا لوله پلی اتیلن در سایزهای 1 تا 24 اینچ (16 تا 630 میلی متر ) تولید می شوند .

از سایز های 8/3 (16 میلی متری ) تا سایز  75 میلی متری عمدتا در صنایع آبیاری و كشاورزی با دبی آب كم ، مانند آبیاری قطره ای و … با تحمل فشار كم تا زیاد ( 6 تا 32 بار ) و در كلاف های 100 تا 150 متری به بازار عرضه می شود.

از سایز 3 اینچ ( 90 میلی متر ) تا سایز 24 اینچ (630 میلیمتر ) علاوه بر كشاورزی و انتقال آب ، در صنایع نفت و گاز و … نیز كابرد دارد . اندازه ی 16 اینچ ( 400 میلی متر )یكی از پر مصرف ترین آنها برای انتقال مایعات در آبرسانی شهری و فاضلاب می باشد كه از لوله پلی اتیلن سخت و در شاخه های 6 و 10 متری و با تحمل  فشار 16 اتمسفر ساخته می شود .

مزایای لوله های پلی اتیلن

– سهولت در بارگیری :لوله پلی اتیلن كه بسیاری از سایز های پر مصرف آن به صورت كلاف های 100 تا 150 متری می باشند به راحتی بارگیری می شوند.

– حمل ونقل : به دلیل سبكی و وزن پایین به راحتی جا به جا می شود.

– مقاوم در برابر ضربه : لوله پلی اتیلن دارای قدرت ضربه پذیری بالایی هستند.

– نصب سریع و آسان : به دلیل خصوصیات خاص این لوله ها به راحتی در محل قرار می گیرند و اتصال آنها به یكدیگر سریع انجام می شود.

– مقاوم در برابر سایش : به دلیل مواد به كار رفته در آن مخصوصا نوع سخت آن ، در برابر سایش مقاومت بالایی دارد.

– مقاومت در برابر مواد شیمیایی

حتما مطالعه کنید
آشنایی با نحوه ی لایروبی سپتیك تانك و سیستم عملکرد و کارایی آن

– جریان پذیری خوب سیالات و عدم رسوبات : به دلیل سطح صاف و صیقلی لوله پلی اتیلن در سطح آنها اصطكاك كمتری وجود دارد.

– اتصال پذیری مناسب و راحت : به راحتی به یكدیگر به روش های مختلف وصل می شوند.

– انعطاف پذیری بالا

مزایای لوله های پلی اتیلن

انواع لوله های پلی اتیلن

– پلی اتیلن  تك جداره : این نوع لوله ها ، از پرمصرف ترین انواع لوله های پلی اتیلن می باشد. لذا می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای لوله های فلزی ، چدنی ، پی وی سی و… باشد.از مهمترین ویژگی های این نوع ، می توان به موارد زیر اشاره كرد:

1- مقاومت بالا در برابر ضربه

2- با توجه به وزن مولكولی بالا و مواد تشكیل دهنده در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد .

3- می توان از آن ها در محدوده ی دمایی بالایی استفاده كرد ( بین 50- تا 50+  درجه ی سانتی گراد ) و البته مواد پلاستیكی بر خلاف دیگر مواد هر چقدر دما بالاتر برود آنها منقبض تر می شوند و مقاومت كششی آن ها كم می شود.

4- لوله پلی اتیلن در برابر تابش نور خورشید مانند دیگر مواد پلاستیكی ، ضعف دارد و روی آن اثر نامطلوب می گذارد .لذا برای مرتفع كردن این ضعف ، در مواد به كار رفته در آن از كربن بلاك استفاده می شود.

پلی اتیلن

كاربرد های لوله پلی اتیلن تك جداره

– فاضلاب شهری و روستایی

– تامین آب شرب شهری و روستایی

– فاضلاب مسكونی

– شبكه ی زهكشی

– فاضلاب های صنعتی

– پوشش ( غلاف ) كابل برق و كابل های فیبر نوری

– گازرسانی

– فاضبلاب های صنعتی

– پلی اتیلن دو جداره : به دلیل مقاومت بسیار بالای این نوع ، می توان از جمله كابردهای آنها ، در سیستم فاضلاب و لوله ای دفنی نام برد.

اتصالات لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از راه ها و روش های مختلفی به یكدیگر متصل می شوند.كه می توان به موارد زیر اشاره كرد :

حتما مطالعه کنید
لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

1- اتصال جوشی : لوله ها به صورت سر به سر جوش می شوند . این نوع جوش برای اتصال لوله های فاضلاب مناسب می باشد.

2- اتصال جوش الكترو فیوژنی : این نوع جوش مقاومت بیشتری نسبت به روش قبلی ایجاد می كند لذا از آن برای اتصال خطوط انتقال آب و فاضلاب و نفت و گاز استفاده می شود.

3- اتصال فلنچی : در پروژه های بزرگ و در جاهایی كه بحث جا به جایی خطوط و زمان بندی سریع مطرح است استفاده می گردد.چرا كه شما می توانید به راحتی این اتصال را باز و بسته كنید.

4- اتصال فیتی رزوه دار : در این اتصال ، آب بندی كامل صورت می گیرد و از آن در جاهایی كه بحث جابه جایی لوله ها مطرح نیست ، استفاده می شود.

5- اتصال كوپلینگ : برای مواردی كه اتصال باید لب به لب انجام شود از این اتصال استفاده می گردد. این نوع اتصال در سایز های بزرگ انجام می شود.

كابرد لوله های پلی اتیلن در ساختمان

تا این جا با انواع لوله های پلی اتیلن و سایزهای آنها آشنا شدیم و همچنین به كاربرد ها و مزایای آن نیز اشاره گردید.حالا در این قسمت می خواهیم با كاربرد آن در ساختمان سازی آشنا شویم .

استفاده از لوله های پلی اتیلن در فاضلاب ساختمان

– جایگزین مناسب لوله های پلیكا : لوله های پلی اتیلن جایگزین بسیار مناسبی برای لوله های پلیكا می باشد .چرا كه لوله های پلیكا داری معایبی از جمله : انعطاف كم ، شكنندگی بالا و اتصالات ضعیف می باشد لذا لوله پلی اتیلن می تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد.

– استفاده از پلی اتیلن به جای پوش فیتها : سیستم فاضلاب پوش فیت بسیار گران تمام می شود ، ضمن اینكه اتصالات آن ها اورینگی بوده و ممكن اسست در اثر نشتی و برخورد مواد شیمیایی با آن این واشر ها باعث خرابی آنها شود و امكان بر طرف كردن آن نباشد.اما اتصالات پلی اتیلن به صورت جوش می باشد و هم چنین نسبت به پوش فیت ارزان تر تمام می شود.

استفاده از لوله های پلی اتیلن در لوله كشی سردو گرم ساختمان

در لوله كشی سرد و گرم از شبكه ای استفاده می گردد . ما می توانیم از آن برای لوكشی شوفاژ و سیتم گرمایش از كف نیز استفاده كنیم.

پیشنهاد ما به شما

آسیب های بازكردن گرفتگی لوله با اسید

آسیب های بازكردن گرفتگی لوله با اسید

بازكردن گرفتگی لوله با اسید سینك آشپز خانه ، حمام و سرویس بهداشتی از جمله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button