لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

همان طور كه می دانید و یا شنیدید تاسیسات یك ساختمان ، قلب یك ساختمان است . به این معنی كه اگر كوچكترین مشكل و ایرادی در آن وجود داشته باشد و یا به وجود بیاید، زندگی دچار مشكل شده و روال عادی خود را از دست می دهد. درست مانند زمانی كه قلب یك انسان دچار مشكل می شود.

تاسیسات شامل لوله كشی فاضلاب  ، لوله كشی برق و لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان می باشد. كه ما در این بخش می خواهیم به زبان ساده و كاربردی سیستم لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان را توضیح دهیم.

شرکت فنی دکتر لوله با سابقه طولانی در امر لوله بازکنی و دیگر خدمات تاسیساتی شما را به خواندن این مطلب دعوت می کند.

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

جنس لوله های سردو گرم

از گذشته تا حال تغییر و تحولی در جنس لوله های سرد و گرم اتفاق افتاده كه علاوه بر سرعت بخشیدن به این كار ، باعث طول عمر بیشترلوله ها شده و هم چنین هزینه ها نیز به نسبت پایین تر آمده است.

1- لوله های فلزی گالوانیزه برای لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان :

در گذشته در منازل و … برای لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان از لوله های فلزی یعنی گالوانیره استفاده می شد ، این لوله ها به هیچ وجه زنگ نمی زنند ، ( مگر زمانیكه  زیر خاك باشند و بپوسند )  لذا مناسب برای لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان بوده است ، اما این لوله ها دارای معایبی می باشند كه موجب شده است كه امروزه كمتر از آن استفاده شود . این معایب عبارتند از:

حتما مطالعه کنید
رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر

 الف – پوسیدن لوله گالولنیزه : .بله !  این لوله ها زمانی كه در زیر خاك باشند پس از مدت زمان تقریبی 20 – 30 سال پوسیده شده و هر لحظه ممكن است از جایی نشتی بدهد ، لذا معضل بزرگ خانه های قدیمی پوسیده بودن لوله ها می باشد . و باید زمانی كه شما منزل قدیمی را خریداری می كنید اولین كاری كه انجام می دهید این است كه این لوله ها تعویض شوند تا شما را دچار مشكل نكنند.

یكی از علائم پوسیده بودن لوله ها می تواند تغییر رنگ آب مصرفی شما باشد ، یعنی اتفاق افتاده كه شما ، شیر آب را باز می كنید و آب به رنگ قهوه ای است، البته اگر این اتفاق گاهی اوقات بیافتد می تواند از آب شهر باشد ولی اگر این تغییر رنگ ادامه دار شود ، می تواند علامت زنگ زدگی و پوسیده بودن لوله ها باشد.

ب- زمان بر بودن اجرای آن : لوله های گالوانیزه به خاطرفلزی بودن آن باید با دستگاه های مخصوص( حدیده ) رزوه می شد تا به یكدیگر پیچ شوند  لذا این كار زمان زیادی را از پیمانكار می گرفت.

ج- هزینه بر بودن آن: به دلیل گران بودن لوله فلزی و هزینه های كارگری ، این روش لوله كشی گران تمام می شود.

2- لوله های پلیمری ( لوله های سبز و سفید )برای لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان :

از محاسن این لوله ها می توان به اجرای سریع  آن و هزینه كم اجرای آن ( چون سبك است لذا جابه جایی و نصب آن با حد اقل نیروو حداقل ابزار امكان پذیر است ) اشاره كرد . از دیگر محاسن آن می توان از عمر بالای آن نام برد.

اما نقطه ضعف لوله های پلیمری مربوط به اتصالات آنها می شود .این لوله ها توسط دستگاهی به نام اتو داغ شده و مواد آن نرم می شود و سپس توسط اتصالات درون هم می روند .لذا اگر مدت زمان اتو كردن مناسب نباشد ، این اتصال خوب برقرار نمی شود. و ممكن بعد ها از هم باز شوند. و عیب دیگر آن ضعیف بودن آنها در برابر فشارجسم خارجی است كه ممكن است زود سوراخ شوند.

حتما مطالعه کنید
چرا بعد از هواگیری شوفاژ گرم نمیشود؟

لوله کشی سرد و گرم

3- لوله های پنج لایه برای لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان  :

این لوله ها از پنج لایه تشكیل شده است كه یكی از لایه های آن لایه نازك فلزی است كه توان آن را در برابر فشار جسم خارجی بالا می برد و به راحتی سوراخ نمی شوند. اتصالات این لوله ها فلزی است و توسط دستگاه مخصوص این اتصالات به لوله ها محگم جوش می خورد و آنها را به هم وصل می كند.لوله های پنج لایه نیز عمر طولانی دارند اما چون اتصالات آن ها فلزی است لذا زودتر از خود لوله ممكن است كه پوسیده شود لذا نقطه ضعف آن ها در اتصالات آنها می باشد.البته نوعی لوله پنج لایه نیز تولید شده كه اتصالات آنها نیز از جنس خود لوله ها می باشد .

اجرای لوله كشی سردو گرم ، قبل از واحدها

– آپارتمان های قدیمی : كه موتور خانه دارند ، لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان از داخل موتور خانه به وسیله ی لوله های عمودی بالا رفته و به داخل واحدها منشعب می شوند. در ابتدای هر انشعاب ، شیر فلكه وجود دارد كه می توانید با بازو بسته كردن آن ها جریان آب رابه داخل واحدها قطع و وصل كنید.

–  آپارتمان های جدید : در آپارتمان های جدید از موتورخانه خبری نیست بلكه واحد ها از سیستم  پكیج استفاده می كنند. لذا لوله كشی از كنتور آب تا ابتدای واحد به چند صورت اجرا می شود :

الف – روش ثقلی : در این روش می ایند یك منبع آب را روی پشت بام قرار می دهند . آب بر اثر فشار آب شهر و یا توسط یك پمپ به پشت بام و در داخل این منبع می رود و از آنجا به سمت واحد ها می رود.

حتما مطالعه کنید
انواع لوله پلی اتیلن و كاربرد آن درصنعت لوله كشی و ساختمان سازی

ب- روش پمپی : این روش همان روش معمول است یعنی یك عدد پمپ در طبقه ی همكف و یا زیر زمین نصب است و آب از آنجا پمپ می شود و آب به طبقات بالا میرود بهتر است كه بعد از پمپ یك كلكتور اجرا شود . یعنی لوله آب بعد از پمپ به تعداد واحد ها،  انشعاب پیدا می كند و در آن طرف انشعاب هر لوله جداگانه ،  به سمت یك واحد می رود . مزیت این این روش این است كه فشار آب برای همه ی واحدها یكسان خواهد بود.

 

اجرای لوله كشی سردو گرم

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان در داخل واحدها

بهتر است كه سیستم كلكتور در داخل واحد ها نیز اجرا گردد ( البته این سیستم بیشتر مناسب واحد های بزرگ است كه چند حمام و توالت دارند )

اما به خاطر هزینه های بالا ی این سیستم ، این روش كمتر اجرا می شود . بنابراین معمول ترین روش این است كه آب بعد از ورود به واحد توسط یك شیر فلكه از آب خارج از واحد جدا می شود. پس از شیر فلكه آب سرد دو قسمت می شود ، یك قسمت آن به پكیج یا آب گرمكن می رود و یك انشعاب آن به توالت ، حمام و آشپزخانه می رود.

انشعاب آب سردی كه به پكیج و یا آبگرمكن می رود ، تبدیل به آب گرم شده و به لوله های آب گرم هدایت می شود كه در حمام ، توالت و آشپزخانه استفاده می گردد. در خانه هایی كه پكیج دارد یك سری لوله های رفت و بر گشت شوفاژ نیز به لوله های داخل واحد اضافه می شود.

نكات فنی لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان و داخل واحد

– لوله ها باید حد اقل مسیر را داشته باشند یعنی باید كوتاه ترین راه را انتخاب كرد تا پیچ و خم ها و اتصالات به حد اقل برسد.

– لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان و شوفاژ باید با فاصله از هم اجرا شود تا بتوان در مواقع لزوم آنها را تعمیر كرد و یا سرما و گرمای خود را به یكدیگر ندهند.

– لوله آب گرم مصرفی و شوفاژ باید عایق شوند.

–  زمانیكه لوله كشی انجام می شود حتما باید تست شود تا نشتی نداشته باشد و سپس روی آن كفسازی شود.

نكته آخر

نكته آخر اینكه با توجه به حساسیت بسیار بالای تاسیسات و از جمله آن لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان ، حتما انجام آن را به افراد مجرب بدهید تا زندگی آرامی را در منزل خود داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما

آسیب های بازكردن گرفتگی لوله با اسید

آسیب های بازكردن گرفتگی لوله با اسید

بازكردن گرفتگی لوله با اسید سینك آشپز خانه ، حمام و سرویس بهداشتی از جمله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button