آشنایی با نحوه ی لایروبی سپتیك تانك و سیستم عملکرد و کارایی آن

لایروبی سپتیك تانك

سپتیك تانك ها كه چاه مخزنی هم به آن می گویند ، نوعی چاه  ( كه مانند مخزن است) برای جمع آوری فاضلاب می باشد . سپتیك تانك اصولا در مناطقی كه در زیر به آن اشاره می شود ساخته می گردد:

1- مناطقی كه سطح آب زیر زمینی در آن جا بالا می باشد.

2- مناطقی كه خاك آنجا رسی بوده ویا جذب آب در آن منطقه بسیار كم باشد.

3- مناطقی كه دسترسی به سیستم فاضلاب شهری را ندارند. مانند پادگان های خارج از شهر ، اردوگاه ها ، فرودگاه های خارج از شهر

4- مجتمع های مسكونی ، شهرك ها ، كارخا نه ها و…

از محاسن سپتیك تانك ها می توانیم به اجرای راحت آن ها ، سرعت بالای اجرای آن ها ، راحتی و سهولت در تخلیه چاه سپتیك و لایروبی سپتیك تانك و كمتر آلوده شدن محیط زیست و آب های زیر زمینی اشاره كرد.

با توجه به اینكه در سپتیك تانك بر اثر تجزیه مواد داخل آن ، گازهایی تولید می شود، لذا باید برای خارج شدن این گازها خروجی ( هواكش ) در نظر گرفته شود و از آنجایی كه این گازها نباید مستقیم تنفس گردد، باید در ساخت سپتیك ها و جانمایی آنها دقت شود كه  طوری باشد كه در جهت باد  ساخته نشود تا بوی نا مطبوع به منطقه مسكونی منتقل شود.

 

سپتیك تانك

جنس سپتیك تانك

سپتیك تانك ها از چه موادی ساخته می شوند:

1- سپتیك تانك بتنی : سپتیك تانك می تواند از بتن مسلح باشد یعنی بتن با میلگرد ، اما چون فاضلاب ها در بتن نفوذ كرده و موجب خوردگی میلگرد می شوند در آنها از سیمان ضد سولفات استفاده می شود تا از بروز این خوردگی جلوگیری شود. سپتیک تانک بتنی می توانند پیش ساخته باشند. و به محل مورد نظر انتقال داده شود و هم می توانند در جا و در محل ساخته  شود.در این نوع اگر نیاز به لایروبی سپتیك تانك باشد نیز این کار با نهایت دقت انجام میشود.

حتما مطالعه کنید
لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

2- سپتیك تانك پلی اتیلنی : از جنس دپلی اتیلن می باشد و پس از ساخت به محل مورد نظر حمل می شود.

3- سپتیك تانك فایبرگلاس: از جنس فایبر گلاس می باشد و پس از ساخت به محل مورد نظر حمل می شود.

4- سپتیك تانك آجری : این سپتیك ها در همان محل و با آجر یا بلوك سیمانی ساخته می شود و سپس روی آن سیمانكاری شده تا سطح صاف و یك دستی به وجود بیاید.

جنس سپتیك تانك

ابعاد واندازه سپتیك تانك

سپتیك تانك ها اندازه ی مشخصی ندارند و ابعاد آن  بر اساس سرانه ی جمعیتی كه قرار است سپتیك برای آنها ساخته شود ، محاسبه می گردد.لایروبی سپتیك تانك هم بر اساس تشخیص کارشناس مربوطه در این حوزه انجام میشود.

سیستم عملكرد سپتیك تانك

ساختمان داخلی سپتیك تانك به دو قسمت نا مساوی تقسیم می شود و معمولا قسمت اول كه ورودی سپتیك است دو برابر قسمت دوم كه خروجی سپتیك است می باشد. وقتی كه سپتیك تانك ساخته می شود و به مرحله بهره برداری می رسد ، لوله خروجی فاضلاب ساختمان به ورودی سپتیك وصل می شود . وقتی كه ساختمان به بهره برداری می رسد و از سیستم فاضلاب استفاده می شود . فاضلاب از طریق لوله اصلی به درون سپتیك می ریزد.

وقتی فاضلاب به سپتیك می رسد و به داخل آن می ریزد . مواد جامد و سنگین آن ته نشین می شود و قسمت چربی ها و آب ، بالا می ایستد. این روند ادامه دارد تا قسمت اول سپتیك ، پر شود در این مدت مواد سنگین و جامد ته نشین شده و چربی و آب ، به قسمت دوم سرریز می شود.وقتی مواد جامد روی هم انباشته می شود باكتری هایی در آن ها شروع به فعالیت می كنند.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با اصول ایمنی تعمير ، تخلیه و لایروبی چاه فاضلاب

در فاضلاب سپتیك دو نوع باكتری وجود دارد . یك نوع باكتری های هوازی كه از تجزیه ی مواد آلی موجود در فاضلاب اكسیژن خود را تامین می  كند .نوع دوم باكتری كه غیر هوازی است و اكسیژن خود را از تجزیه ی نمك های موجود در فاضلاب به دست می آورد كه در این حالت آنها را  احیا كرده و آنها به صورت گاز در می آیند و از سپتیك خارج می شوندبه این ترتیب مقداری از حجم مواد جامد در سپتیك كم می شود .

در واقع سپتیك ، خود ، یك نوع تصفیه كننده است.البته میكروب های فراوانی در آب آن وجود دارند كه می توانند منشا بیماری های خطر ناكی مثل وبا ، سل ،  حصبه و … باشند.خب ! پس از اینكه مراحل فوق انجام شد و آب  ومواد چربی به قسمت دوم ریخته شد ، در آنجا نیز مقداری دیگر از مواد مثل چربی ها و… ته نشین می شود و در نتیجه آب خروجی كه آب نسبتا شفافی هست از خروجی سپتیك خارج می شود.

خروجی سپتیك تانك  باید به چاه های جذبی و یا منهول متصل باشد تا آب آن وارد محوطه نشود.

اهمیت لایروبی سپتیك تانك

سپتیك تانك ها نیز همانند چاه های فاضلاب یك روزی پر می شوند . میزان عمر پر شدن آنها معمولا 2 سال است اما ممكن این زمان با توجه به میزان مصرف و جمعیت موجود كم و زیاد شود. زمانیكه سپتیك  پر شد ، درب آن را برداشته و توسط پمپ های مخصوصی این مواد تخلیه می شوند.و اگر در مواردی هم نیاز به لایروبی سپتیك تانك باشد این مورد هم انجام میشود.

حتما مطالعه کنید
باز کردن لوله فاضلاب

نكته مهم: در هنگام تخلیه سپتیك تانك باید مقداری از لجن های كف آن باقی بماند و نباید آن را كاملا تخلیه كنند چرا كه در داخل این لجن ها  باكتری های تجزیه كننده زندگی می كنند و اگر ما سپتیك را كاملا خالی كنیم این باكتری ها را از بین میبریم لذا زمان زیادی طول می كشد كه این باكتری ها مجددا ساخته شوند .

پس از تخلیه ی سپتیك ، درب آن را مجددا بسته و با توجه به اینكه مقداری از لجن ها در سپتیك باقی مانده است از همان ابتدای استفاده ی مجدد ، عمل تجزیه ی مواد جامد اتفاق می افتد و این سبب می شود كه سپتیك شما دیرتر پر شود.

 

اهمیت لایروبی سپتیك تانك

سخن پایانی

ما می توانیم در منازل خود ، ادارات و… سیستم سپتیك  تانک را پیاده كنیم ودر كنار آن یك حلقه چاه جذبی حفر كنیم تا آب خروجی سپتیك به داخل آن بریزد كه آن چاه هیچ وقت پر نمی شود و سپتیك نیز هر زمان كه پر شود به راحتی درب آن را برداشته و توسط شركت های تخلیه چاه معتبر خالی می شوند و اگر نیاز به لایروبی سپتیك تانك باشد این کار نیز انجام میشود و مجددا آماده ی استفاده مجدد می شوند.

پیشنهاد ما به شما

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان همان طور كه می دانید و یا شنیدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button