نکات ایمنی حفرچاه

نکات ایمنی حفرچاه

رعایت نمودن قانون‎ها و نکات ایمنی حفرچاه  فاضلاب می‌تواند مانع از حادثه‌های مرگبار و خطرهای وسیعی شود که حفر کردن غیر استاندارد و غیر ایمن چاه‌های فاضلاب به وجود می‌آورند و تا میزان زیادی این خطرات را کم کند . امکان دارد تا به حال شنیده باشید که یک چاه فاضلاب به دلیل جمع شدن گازها و بخارهای داخلی ناگهانی منفجر می‌شود و دچار ریزش خواهد شد و یا به دلیل رعایت نمودن یک سری از راهنمایی‌های حرفه‌ای کندن چاه‌های فاضلاب هنگامی که یک کارگر در حال حفر کردن چاه بوده چاه به یک باره ریزش کرده و جان کارگر را به خطر خواهد انداخت. در این مقاله مهم‌ترین قوانین و نکات ایمنی حفرچاه فاضلاب را بیان خواهیم کرد.

 

نکات ایمنی حفرچاه

  • رعایت مسافت چاه‌های جدید از چاه‌های قدیم از نکات ایمنی حفرچاه می باشد

یکی از مقررات و نکات ایمنی حفرچاه فاضلاب این بوده که یک چاه فاضلاب جدید در محلی حفر شود که از چاه‌های فاضلاب قدیمی فاصله‌ی ایمن‌تر و استانداردتری داشته باشد .

یکی از خطرهایی که امکان دارد در صورت رعایت نکردن این مورد از مقررات و نکات ایمنی حفرچاه فاضلاب ایجاد شود این بوده که دیواره‌های جانبی یک چاه قدیمی می‌توانند به شکل ناگهانی به درون چاه فاضلاب جدیدی که در حال حفر شدن می‌باشد شکسته شوند و این مسئله قادر است جان کارگر حفر چاه را در معرض خطر قرار دهد .

عیب دیگری که در این زمان احتمال داشته ایجاد شود این بوده که گازها و بخارهایی که در ارتباط با چاه فاضلاب قدیمی می‌باشند می‌توانند به شکل ناگهانی وارد چاه فاضلاب جدید شوند و کارگر حفر کننده‌ی چاه ناگهان دچار مسمومیت با گاز‌های زیان آور شود و حتی وقت کافی برای خارج شدن از چاه را نخواهد داشت و به دلیل استشمام این گاز‌ها در ابتدا بیهوش شده و حتی امکان دارد جان خود را هم از دست دهد.

مسئله‌ی مهم دیگری که حتما واجب بوده در مورد مقررات و نکات ایمنی حفرچاه  فاضلاب به آن دقت داشته باشید این بوده که حفر چاه فاضلاب بدون تهویه‌ی مناسب خیلی غیر ایمن و غیر اصولی می‌باشد و این مورد مصداق آشکار رعایت نکردن نکات ایمنی حفر چاه فاضلاب بوده که یک کار غیر قانونی خواهد بود

حتما مطالعه کنید
رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر

نداشتن یک سیستم تهویه‌ی ایده‌آل در یک چاه فاضلاب می‌تواند ایمنی کار را تا حدود بسیار زیادی کم نماید . در نتیجه اگر به فکر این بوده که یک چاه فاضلاب حفر نمایید حتما توجه داشته باشید که  این چاه فاضلاب سیستم تهویه داشته باشد، در واقع شما می‌توانید یک لوله‌ی تهویه هم مورد استفاده قرار دهید که از یک طرف درون چاه فاضلاب قرار گرفته باشد و از یک طرف دیگر به انتهای بالایی ساختمان راه پیدا کرده باشد.

  • به کار بردن لوله‌ی تخلیه فاضلاب

ریختن آب بر روی دیواره‌های جانبی چاه فاضلاب یکی از متداول‌ ترین خطر‌های حفرچاه فاضلاب می‌باشد که قادر است از نظر ایمنی خیلی خطر آفرین و حادثه ساز باشد، به همین دلیل به منظور کم شدن خطرهای ایجاد شده از این نوع اتفاقات حتما دقت داشته باشید که یک لوله‌ی تخلیه‌ی فاضلاب را مورد استفاده قرار دهید که حتما آن را در مرکز چاه قرار داده باشید.

بهتر می‌باشد که جهت پیشگیری از رخ دادن این قبیل مشکلات بعد از قرار دادن لوله‌ی تخلیه‌ی فاضلاب در مرکز چاه فاضلاب حفر شده در بخش پایانی آن یک لوله‌ی زاویه دار نود درجه‌ای را به کار ببرید تا خیالتان از جهت ریزش آب بر روی دیواره‌های چاه به طور کامل آسوده شود. به جزء این مسئله یکی دیگر از نکته‌ های ایمنی حفرچاه فاضلاب این می‌باشد که هرگز نباید لوله‌ هایی که در ارتباط با سیستم آب یک ساختمان می‌باشند را از روی دهانه‌ی یک چاه فاضلاب عبور داد چون این مسئله خیلی خطرناک و غیر ایمن بوده و جزء مقررات و نکات ایمنی حفرچاه محسوب خواهد شد.

  • یکی از مقررات و نکات ایمنی حفرچاه چاه فاضلاب دورچینی می‌باشد

بر اساس قوانین و نکات ایمنی حفرچاه فاضلاب رعایت این مسئله واجب بوده که در اطراف یک چاه فاضلاب کنده شده حتما باید دورچینی صورت بگیرد و رعایت نمودن همین مسئله به ظاهر ساده می‌تواند موجب ایجاد شدن حادثه‌های غیر قابل پیش بینی و خطرناکی شده که باعث به هدر رفتن میزان زیادی از هزینه ‌های مالی و زمانی که با هدف حفر یک چاه فاضلاب اختصاص داده شده و از جهت دیگر قادر است جان اشخاص را در معرض خطر مرگ قرار دهد.

حتما مطالعه کنید
آسیب های بازكردن گرفتگی لوله با اسید

دورچینی یک چاه فاضلاب باید با عرض هشتاد سانتی متر صورت گیرد. و تا عمق یک و نیم متر پیش خواهد رفت ، در حین انجام عملیات دورچینی بهتر می‌باشد که مصالح ساختمانی از قبیل آجر و سیمان مورد استفاده قرار بگیرد. رعایت کردن این فواصل و ابعاد استاندارد خیلی حائز اهمیت می‌باشد، به عنوان نمونه وقتی یک چاه فاضلاب حفر شده استاندارد محسوب خواهد شد که قطر دهانه‌ی آن از نیم متر بیشتر باشد.

 

 

نکات ایمنی حفر چاه فاضلاب دورچینی می‌باشد

  • رعایت فاصله‌ی مناسب چاه فاضلاب حفر شده از دیواره‌های کناری ساختمان

رعایت نمودن فاصله‌ی چاه حفر شده از سایر جسم‌ها یکی از اساسی‌ترین مقررات و نکات ایمنی حفرچاه فاضلاب است. به بیان دیگر یکی از مولفه‌هایی که قادر است موجب خراب شدن یک چاه فاضلاب حفر شده شود بودن یک باغچه یا درختان و نهال‌ های گیاهان در اطراف این چاه خواهد بود ، به جزء این مورد اگر در حوالی این چاه هرنوع دیوار یا ساختمانی وجود داشته باشد امکان ریزش این چاه فاضلاب بسیار خواهد بود.

  • اطراف چاه فاضلاب

از این رو یکی از این مقررات و نکات ایمنی حفرچاه فاضلاب رعایت نمودن این مسئله می‌باشد که هیچ باغچه یا درخت و یا نهال گیاهان در اطراف آن چاه فاضلاب وجود نداشته باشد، توجه نمایید که ریختن ناگهانی چاه فاضلاب به جزء این که قادر است موجب وارد شدن صدمه ‌های مالی و خسارات گسترده‌ای به ساختمان شما شود متاسفانه می‌تواند موجب رخ دادن حادثه‌های مرگبار و خطرناک برای شما باشد که امکان دارد در این نوع حوادث مرگبار جان خود را از دست دهید.اگر نیاز به تخلیه چاه فوری و ارزان  داشتید تخلیه چاه دکتر لوله در خدمت شما می باشد.

حتما مطالعه کنید
چگونه گرفتگی سینك ظرفشویی را برطرف كنیم ؟

 

اطراف چاه فاضلاب

پیشنهاد ما به شما

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان همان طور كه می دانید و یا شنیدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button