چگونه گرفتگی سینك ظرفشویی را برطرف كنیم ؟

گرفتگی سینك ظرفشویی

سینك ها در آشپز خانه منازل یكی از پركاربرد ترین وسایل است و در شبانه روز به صورت مداوم از آن استفاده می شود .برای شستن ظروف ، شستن میوه ، شستن گوشت و مرغ و … ، لذا به وجود آمدن هر گونه مشكل برای سینك ،  روی تمام كار های منزل اثر بد گذاشته وكار های منزل را مختل می كند. یكی از این مشكلات كه رایج ترین آنها نیز می باشد گرفتگی سینك ظرفشویی می باشد.اگر این گرفتگی زیاد باشد باید از یک شرکت لوله بازکنی کمک گرفته شود تا مشکل حل شود.

 

چگونه گرفتگی سینك ظرفشویی را برطرف كنیم ؟

علل گرفتگی سینك ظرفشویی

سینك ها محل شستشو هستند ما شستشوی  انواع ظروف كثیف و چرب ، میوه و سبزیجات ، مواد پروتئینی مانند گوشت و مرغ و تخم مرغ ، قوری و … رادرون سینك انجام می دهیم لذا بی دقتی ما در این امور باعث گرفتگی سینك خواهد شد.چگونه؟

1- با شستن ظروف غذا  و عدم پاك كردن آنها قبل از شستشو باعث می شود مقدار زیادی از ته مانده مواد غذایی باقی مانده روی آن ها را روانه لوله فاضلاب كنیم . و چربی موجود روی ظروف نیز پس از داخل شدن در لوله تخلیه سینك در آنجا به این مواد چسبیده و پس از سرد شدن به صورت لایه ای از چربی قسمتی از سیفون را كور می كند.

2- آقای خونه مقداری میوه و سبزی خریده و شما می خواهید آن را درون سینك بشویید.سبزی جات معمولا پر از خاك وگل می باشد و هر چقدر شما آن را پاك كنید باز هم كثیف است ، خوب این خاك ها كجا می رود ؟ درون سیفون ظرفشویی ، میوه ها هم ظاهرا تمیز هستند اما به همراه خود مقداری خاك و چربی و … دارند كه درون لوله خروجی سینك به خاك و گل سبزیجات می پیوندد.

حتما مطالعه کنید
گرفتگی توالت فرنگی

3- مرغ و گوشت نیز مقداری زیادی چربی و مواد اضافی دارد كه با تمام دقتی كه شما می كنید باز هم مقدار زیادی از این چربی ها از زیر دست شما فرار كرده و به داخل لوله می رود.

4- همین دستمال هایی كه شما برای تمیز كردن شیشه ها ، گاز ، و سرامیك و كاشی ها استفاده می كنید می تواند مقدار زیادی پرز و مو را راهی لوله سیفون سینك شما كند.

حالا ما متوجه شدیم كه روزانه چقدر مواد زائد رو به داخل لوله فاضلاب وارد می كنیم ، با ورود این مواد به داخل سیفون به مرور زمان این مواد رسوب می كنند ، متراكم شده و بالاخره موجب گرفتگی آن می شود  و ما رو دچار مشكل می كند.

 

نشانه های گرفتگی سینك ظرفشویی

وقتی كه قراراست ما سرما بخوریم از یكی دو روز قبل علائمی مثل سنگینی سر و بدن ،عطسه ی زیاد و … سراغ ما میاد . گرفتگی سینك ظرفشویی هم اگر قرار است برای ما اتفاق بیافتد از قبل علامت هایی برای ما می فرستد كه در زیر به آنها اشاره می كنیم:

الف- بالا آمدن كف از داخل لگن سینك : حتما برای شما پیش آمده ،وقتی در حال شستشو هستید از كف لگن كناری سینك ، كف بالا می آید، این می تواند یكی از علامت های گرفتگی سینك باشد.

ب- صدای قل قل آمدن : وقتی كه آب در حال خالی شدن از لگن سینك است صدای قل قل از داخل لوله فاضلاب شنیده می شود این علامت داره به ما میگه كه سر راه تخلیه آب داره مانعی به وجود می آید.و آب كم كم در حال بیرون رفتن از سیفون است.

ج- تخلیه ی كند آب :علامت دیگر گرفتگی سینك ظرفشویی ، تخلیه ی كند آب است . شما در حال شستشو هستید اما آب در لگن جمع شده و مانع آب كشی ظروف شما می شود و باید مقداری صبر كنید تا آب تخلیه شود.

حتما مطالعه کنید
تمیز کردن شیر آلات منزل

د- استشمام بوی فاضلاب : اگر گرفتگی سینك ظرفشویی برای شما در حال رخ دادن باشد ،به جای اینكه درون سیفون ، آب باشد تا مانع بالا آمدن بوی بد فاضلاب شود ، تجمع رسوبات است و آبی وجود ندارد واین رسوبات بر اثر ماندن بو می گیرد و این بو به داخل منزل نفوذ می كند.

راه های رفع گرفتگی سینك ظرفشویی

بهتر است زمانیكه ما با علائم بالا رو به رو می شویم اقدام به رفع گرفتگی كنیم چرا كه در این حالت هنوز حجم رسوبات زیاد نیست و خیلی متراكم و سفت و سخت نشده و به راحتی می توان آن را برطرف كرد .

اما اگر ما دیر اقدام كنیم تا سیفون كاملا بگیرد و مسدود شود به دلیل حجم بالای رسوبات و سفت و سخت شدن آن ها ،  كار برای ما مشكل ساز می شود و چه بسا ممكن است بر اثر سنگینی زیاد ، سیفون در برود و یا دچار شكستگی شود كه علاوه بر كثیفی و خسارت زدن به كابینت ، شما مجبور می شوید كه هزینه كنید و سیفون جدیدی را تهیه كنید و این باعث می شود وقت و هزینه ما به هدر برود.

همیشه میگن پیشگیری بهتر از در مان است این مساله در مورد گرفتگی سینك ظرفشویی هم صدق می كند. حالا ما می خواهیم در زیر راه های طبیعی بر طرف كردن این گرفتگی رو برای شما مطرح كنیم.

 

راه های رفع گرفتگی سینك ظرفشویی

راه های طبیعی بر طرف کردن گرفتگی سینك ظرفشویی

1- استفاده از آب گرم : اگر ما به علائم بالا توجه كنیم و زود اقدام كنیم می توانیم خیلی اوقات با ریختن آب جوش به داخل سیفون به راحتی گرفتگی سینك ظرفشویی را بر طرف كنیم .چرا كه آب داغ موجب حل شدن چربی ها و نرم شدن رسوبات می شود.

2- تلمبه ی پلاستیكی : همه ما یادمون هست از زمان گذشته تو خانه ها همیشه یك تلمبه پلاستیكی بود ، كه از آن برای رفع گرفتگی استفاده می شد .این تلمبه ها یك واشر پلاستیكی در نوك خود دارند كه هر چه قدر این واشر بزرگتر و نرم تر باشد بهتر عمل می كند .

حتما مطالعه کنید
باز کردن لوله فاضلاب

عملكرد  تلمبه پلاستیکی به این شكل است كه تلمبه را روی خروجی آب لگن سینك قرار می دهیم و فشار می دهیم  واشر تلمبه به كف سینك می چسبد و سپس تلمبه را به سمت بالا می كشیم این كار باعث می شود كه ما هوا را از داخل سیفون مكش كنیم و به بیرون بكشیم لذا این كار باعث می شود كه بر اثر فشار به وجود آمده در داخل سیفون رسوبات جا به جا شده و اصطلاحا بشكند و گرفتگی بر طرف شود .به خاطر همین هر چقدر واشر تلمبه بزر گتر و نرم تر باشد در رفع گرفتگی سینك ظرفشویی بهتر عمل می كند.

3- استفاده از محلول طبیعی دست ساز: این محلول تركیبی از جوش شیرین و سركه می باشد. آن ها را به نسبت مساوی در لگن مخلوط كرده و سپس در پوش لگن را برداشته و اجازه بدهید كه ای محلول خارج شود. بهتر است پس از انجام این كار تا چند ساعت آب را باز نكنیم تا محلول اثر كند. مراقب باشید كه از دستكش استفاده كنید و چشم خود را نزدیك نكنید.

تذكر مهم : هرگز برای باز شدن گرفتگی سیفون ظرفشویی از اسید استفاده نكنید چرا كه این كار موجب از بین رفتن و آسیب به سیفون خواهد شد.

اگر با انجام تمام این روشها گرفتگی برطرف نشد باید از شرکت معتبر لوله بازکنی با قیمت مناسب در تهران استفاده کنید .

كلام آخر

در آخر یاد آور می شوم كه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است ، لذا بهترین كار این است كه هر چند وقت یك بار ، قبل از اینكه علائم گرفتگی سینك ظرفشویی آشكار شود خود ما اقدام كنیم و مختصر جرمی را كه در سیفون جمع شده را با روش های فوق از بین ببریم ودر هنگام شستشو ی مواد مختلف از توری ریز برای خروجی آب استفاده كنیم . با این كار به دوام و طول عمر سیفون كمك می كنیم  و از بروز مشكلات بعدی جلوگیری می كنیم.

پیشنهاد ما به شما

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان

لوله كشی سرد و گرم داخل ساختمان همان طور كه می دانید و یا شنیدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button